vocaal ensemble da cantar

da cantar dimos de beun concerten sponsors contact

In zijn zoektocht naar subtiele en expressieve uitvoeringen en met zijn passie voor vocale muziek, voelt luitist Wim Maeseele zich volledig thuis in het 16e- en 17e- eeuwse werk. Zijn repertoire omvat muziek van de middeleeuwen tot de barok, vaak in combinatie met hedendaagse composities.

In kleine en grote bezettingen en ook als solist is Wim Maeseele een veelgevraagde musicus. Hij concerteert wereldwijd met gerenommeerde ensembles als Capriccio Stravagante (Skip Sempé) en La Fenice (Jean Tubéry), en is de vaste luitist van het barokorkest B’rock. Hij vormt een vast duo met tenor Julian Podger.

Hij was muzikaal leider van B’rock in The Fate of Music (muziek van Purcell en Finger) en het Monteverdiproject Waar is mijn Ziel? (Coproductie B’Rock/Transparant) in Rome, Amsterdam en Brugge. Hij was ook gastdirigent bij het vocaal ensemble Canto LX uit Luxemburg, waar hij de Lamentaties van Victoria dirigeerde.

Wim Maeseele concerteerde met Capilla Flamenca (Dirk Snellings), Concerto Italiano (Rinaldo Allessandrini), Currende Consort (Erik Van Nevel), Ex Tempore (Florian Heyerick), Huelgas Ensemble (Paul Van Nevel), Il Fondamento (Paul Dombrecht), Il Gardellino, La Caccia Consort, Le Poème Harmonique (Vincent Dumestre), La Folata, Explorations (Roel Dieltiens), Musick and Mirth en Muziektheater Transparant, Ricercar Consort (Philippe Pierlot), Trinity Baroque (Julian Podger) en anderen.

Hij was te gast bij befaamde muziekfestivals als MA-festival Brugge, Laus Polyphoniae Antwerpen, Ambronay, Barcelona, Cambridge, Edinburgh, Les Folles Journées, Melbourne, Potsdam, Sint-Petersburg, Utrecht, Wenen en het Woorfees-festival in Zuid-Afrika. Hij stond op de planken van o.a. Concertgebouw Amsterdam, De Doelen (Rotterdam), het Lincoln Center (New York) en Boston University.

Na zijn gitaaropleiding bij Raphaella Smits aan het Lemmensinstituut legde Wim zich toe op de luit. Hij studeerde bij Philippe Malfeyt en daarna bij de befaamde luitist Hopkinson Smith aan de Schola Cantorum Basiliensis in Zwitserland. Voor beide disciplines is hij Meester in de Muziek.

Naast zijn concertactiviteiten is hij leraar van een bloeiende luitklas aan het Stedelijk Conservatorium van Brugge en docent luit aan de Hogeschool Gent. Hij werkte mee aan tientallen opnames bij labels als Accent (Diapason D’Or), Etcetera, Eufoda, Raumklang, Pavana Records, Klara, Lauda, Ramée...


www.b-rock.org
www.stravagante.com
www.capilla.be

www.ricercarconsort.com


 

Dimos de Beun begon zijn muzikale loopbaan op negenjarige leeftijd met blokfluit bij Tomma Wessel aan het Stedelijk Conservatorium te Brugge. In 2006 studeerde hij af in de klas van Bart Coen aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel met de grootste onderscheiding.

Dimos studeerde klavecimbel bij Herman Stinders en Ewald Demeyere aan de conservatoria van Brussel en Antwerpen. Voorts volgde hij orgel bij Ignace Michiels en Joris Verdin te Brugge en Antwerpen en werkte het bachelorprogramma voor orkestdirectie af in Brussel.

Zowel als blokfluitist als continuospeler is hij in de freelancerwereld een veelgevraagde gast en werkte reeds met gerenommeerde ensembles zoals o.a. La Petite Bande, Ricercar Consort, Huelgas Ensemble, Ex Tempore, Vlaams Radio Koor, Collegium Vocale Gent, B’Rock, Ensemble Phoenix Munich, Currende e.a. Daarbij heeft hij bijdrage geleverd aan tv- producties en cd-opnamen en trad reeds enkele malen op als solist met orkest.

Sinds januari 2009 dirigeert hij Da Cantar, een koor dat zich voornamelijk richt op uitvoering van polyfone muziek uit de 16de eeuw. Hij is tevens vaste organist in de Protestantse kerk ’t Keerske te Brugge.

Hij ontving in 2006 de prestigieuze onderscheiding Ingeborg Köberle als veelbelovende student en voor bijzonder verdienstelijke prestaties in het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Dimos is momenteel leraar blokfluit en samenspel aan het conservatorium te Brugge. Hij stichtte tevens samen met Annelies Decock het ensemble Arcus Coloratus dat zich richt op het uitvoeren van barokmuziek.